Hoppträning 17-11-2010

Min hoppträning igår gick helt suveränt! Och Ulf tyckte som varje gång att han är helt underbar och fin häst. Nytt från igår var att han sa att Porthus kan bli bra på omhoppningsbanan eftersom han har ett så stor sug efter hindret! Det vi tränade igår var alltså omhoppningsbana: 1 - Muren mot spegeln, 2 - från spegeln vända upp på räcket med påsar, 3 - lång galoppsträcka ner till oxern, 4 - snäv sväng för han sedan göra en liten volt och hoppa muren åt andra hållet (MYCKET svårt), 5 - snäv sväng för att hoppa räcket med påsarna andra hållet, 6 - snäv sväng för att rida upp en lång sträcka mot oxern. Det roliga var att jag som hade den största hästen vann båda omhoppningarna :D Ulf räcknad galoppsprången och sa att i regel tar alla galoppsprång 0,6 sek, alltså spelar det inte hur fort du rider utan du måste rida på så få språng som möjligt - kortast väg. Andra omhoppningen så ville Ulf att vi skulle hoppa mellan hindrevagnen och studsen, när vi kom från muren efter den snäva volten! Jag bara tänkt "Är han inte riktigt klok eller?" men den svängen var lättast om man bara vågade :D och tack vare att jag vågade trots att jag hade den största hästen så vann jag igen och jag minskade med 9 sek! :o Fatta att bara den svängen plus lite finslipning på de andra svängarna så vann jag 9 sek, jag skall nog börja tänka lite mer på detta^^ För Ulf sa det att min häst är inte stor och klumpig, han är stor men om man tänker smart så hittar man bra vägar. Men man måste veta vad hästen går för, och nu vet du ju det! Visst, vi hoppade inte så högt men detta var precis vad jag behövde träna på och vi skall fortsätta med det nästa gång. Jag menar snäva svängar med ett bibehållt tempo, måste sitta på de lägrehöjderna innan man kommer till det större :D Så det jag fick som läxa var att kunna galoppera på en 10 meters volt Utan att tappa tävlingstempot! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0